Hoe haal je de pers?
Hoe haal je de pers? Tja, die vraag heb ik het voorbije weekend een paar keer gekregen. Eerlijk? In mijn geval heb ik daar geen moeite voor moeten doen. Ik lanceerde mijn website eind september en postte dat bericht op LinkedIn, Facebook en Twitter. Door mijn werkervaring en mijn communicatieve natuur beschik ik over een vrij groot netwerk op LinkedIn. En dat telt uiteraard. Maar nog belangrijker, ik houd ook contact met de meeste bekenden. Dat doe ik door af en toe eens te reageren op hun posts, of door een persoonlijk berichtje te sturen. Grappig, to the point, leuk om te lezen, ik ben niet voor niets copywriter van beroep.
Een van die contacten in de pers is Geert Degrande
Geert Degrande is journalist bij Mediahuis en auteur van de digitale nieuwsbrief Made in Vlaanderen. Toen hij mijn update zag over de lancering van c-bon.org nam hij contact met me op. Hij stelde me de vraag of ik in de volgende Made in Vlaanderen-nieuwsbrief wou staan. Hij had al een titel: ‘Startende ondernemer in Oostakker schrijft sollicitatiebrieven voor werkzoekenden’. Volgens hem zou het artikel zeker gelezen worden. Wat ik aanbood – tips over overtuigend solliciteren – was volgens hem immers een gat in de markt. Doelbereik: zomaar eventjes 15.000 geadresseerden. Uiteraard was ik geïnteresseerd! Het resultaat? Dit artikel. Nu kom ik meer aan de bak als specialist SEO Gent en schrijf ik vooral hoogscorende bedrijfsblogs.
Meten is weten
De volgende week toonden de cijfers aan dat de tekst over C’bon het tweede best gelezen artikel van de week was. Mooi toch! Het artikel werd opgepakt door een aantal mensen die me meteen contacteerden met een zakelijk voorstel. Een van hen was Wieland De Hoon, een journalist met wie ik heb samengewerkt toen ik voor communicatiebureau Magelaan het personeelsblad van de UGent in elkaar stak. Wieland is verantwoordelijk voor de dossiers in Jobat.be en zag in mijn tekstbureau een leuke invalshoek voor het dossier over salarissen. Hij vroeg me of ik ooit in een sollicitatiebrief had vermeld hoeveel ik wou gaan verdienen. Eventjes terzijde, dat heb ik nooit gedaan. Een salaris bespreek je van persoon tot persoon en altijd mondeling. Uiteraard was ik opnieuw geïnteresseerd! Het daaropvolgende interview mondde uit in een C’bon-artikel in Jobat.be van 17 oktober. Ook online terug te vinden.
Moraal van het verhaal: hoe haal je de pers?
Dus, hoe haal je de pers? Door een beroep te doen op je netwerk. Ik heb nul komma nul energie moeten steken in beide artikels. Ze zijn me allebei aangeboden door bekenden die ik in de loop van mijn carrière heb leren kennen. Meer moet dat soms niet zijn. Communicatief en attent zijn levert altijd positieve resultaten op. Gelukkig hoef ik daar niet veel moeite voor te doen. Ik ben namelijk communicatief en attent van nature. Geluk zit in de aard van het beestje, zeg ik vaak. Ik vind het trouwens niet meer dan normaal om elke mail, elke sms, elk bericht, elke boodschap die me via welke manier dan ook bereikt, te beantwoorden. Actie-reactie, zeker in communicatie, dat is mijn motto.
En met deze positieve noot sluit ik af.
© C’bon
Persoonlijke reacties zijn altijd welkom!
Misschien ook geïnteresseerd in deze blog?
“Als ik mijn sound speel in mijn bands, klinkt het wel goed”
Peter
Open staan voor mensen. En voor nieuwe ervaringen. Zo kennen we je! En natuurlijk dat fenomenaal communicatief talent. Goe bezig!
Christine
Dank, Peter! 🙂
sylvie
Sterk, Christine
Christine
Zoals we zijn, hé Sylvie. Dank!