Pakket niet besteld, wel ontvangen. Wat doe je daarmee?
Pakket ontvangen, maar niets besteld. Heb je het ook al voorgehad? Kan best, want veel mensen zijn slachtoffer van deze bedrieglijke praktijk: ze ontvangen een pakket op naam, zonder dat te hebben besteld. Ik heb een dergelijk pakket ontvangen van Buy4Life, mét een factuur erbij van 186 euro. Ik heb dat op een leuke én efficiënte manier weten op te lossen, en ik deel die tip graag met jullie. Heb je ook een pakket ontvangen, maar niets besteld? Wat doe je dan? Welke stappen zet je? Eén ding is zeker: laat je niet doen, de bewijslast ligt in hun kamp!
Pakket niet besteld, wel ontvangen. Hoe pak je dat aan?
In november 2018 belde een man van Buy4Life me op, een bedrijf dat producten verkoopt voor goede doelen. Hij belde me in naam van Comi-Clown, of ik die kende? Uiteraard ken ik die. En omdat mijn hart op de juiste plaats zit, wou ik wel eens luisteren naar wat de man in de aanbieding had. Zijn aanbod was niet gering:
- Zes flessen cava: “Van uitmuntende kwaliteit, een echte medaillewinnaar, voor de luttele som van 190 euro, btw en vervoerskosten inbegrepen!” Ik slikte even en vroeg of hij nog wat anders in de aanbieding had. Dat had hij!
- Een geschenkmand van Oil & Vinegar, “Een prachtige verzameling lekkernijen voor de even luttele som van 186 euro.” Ik moest weer even slikken. Nog iets?
- Twee dozen printpapier, “Altijd handig voor een bedrijf als het mijne. Slechts 90 euro, mevrouw Christine, opnieuw all-in”.
Toch wel veel geld, niet?
Daar moest ik toch even over nadenken. Als bedrijf kan ik eindejaarsgeschenken fiscaal inbrengen, maar dat wil niet zeggen dat ik met geld kan smijten. Dat wil ik trouwens ook niet. Kon hij de volgende week even terugbellen? Zo had ik wat tijd om zijn aanbod te laten bezinken en wat te rekenen. Als copywriter, en dus lettermadam heb ik die extra tijd nodig. Een fles cava bleek zomaar eventjes meer dan 30 euro te kosten. Daar heb je al een fles champagne voor! En ook die andere prijzen vond ik exorbitant hoog. Toen de man de week erna op woensdag terugbelde, had ik mijn antwoord klaar. “Toch maar niet, want je prijzen zijn onmenselijk hoog.” De man bedankte me vriendelijk.
En wat bracht de postbode de daaropvolgende vrijdag?
De vrijdag erop kom ik in de namiddag thuis en mijn oog valt op een doos van Buy4Life, met vermelding “Geschenkmand Oil & Vinegar”, met daarop de factuur gekleefd. De doos was geleverd door GLS en dochter Maya had de doos ontvangen en afgetekend. Mijn eerste reactie? Die doos meteen terugsturen. Maar dan zou ik ook de retourkosten moeten betalen! Voor iets wat ik niet had gevraagd! Mijn nekharen gingen prompt overeind staan.
Omdat het vrijdagavond was, besloot ik mijn impulsieve natuur te laten voor wat die was en me eerst online te informeren over wat ik kon doen. In het kort leerde een Google-zoektocht me het volgende advies op: heb je een niet-besteld pakket ontvangen? Dan moet de verzender bewijzen dat je het besteld hebt. Kan hij dat niet, dan mag je het houden. En toen borrelde het volgende idee op.
Dank je wel voor het mooie cadeau!
Ik besloot geen klachtenmail te sturen, maar in plaats daarvan het even wat humoristischer aan te pakken. Op zondag stuurde ik de volgende mail naar hun contactadres:
Beste
GLS brengt me een mooie doos van jullie. En ik heb er niet eens om gevraagd! Een echt cadeautje dus. En wat voor cadeautje, een doos vol Oil & Vinegar-producten. Wat leuk!
Ik heb nochtans telefonisch aan jullie verkoper duidelijk gemaakt dat ik geen interesse had en dat ik jullie prijzen extreem hoog vond. Heeft hij me dan zo verkeerd verstaan? Ik praat nochtans heel duidelijk, in een heel verzorgde Nederlandse taal.
Mijn voorstel:
- ofwel bezorgen jullie me een door mij ondertekende bestelbon (een tip: ga vooral niet zoeken, want die bestaat niet),
- of een opname van een telefoongesprek waarin ik duidelijk zeg dat ik deze doos vol Oil & Vinegar-producten wil (andere tip: zoek ook hier te lang, want ook die zal je niet vinden). Integendeel: als jullie een telefoongesprekopname hebben, zal daarop duidelijk staan dat ik geen interesse heb.
Dus, ik herhaal. Dank je wel hoor! Ik krijg niet altijd zo’n leuke cadeaus. Tof!
Ook de excuustelefoon …
Op woensdag krijg ik dezelfde man van Buy4life aan de lijn die me aanspreekt met “Mevrouw Christine! Mijn excuses! Het gaat om een menselijke fout. Helemaal niet expres. Tijdens ons gesprek heb ik iets aangevinkt dat ik had moet ontvinken, en ik heb dat over het hoofd gezien. Menselijke fout, kan iedereen overkomen. Vindt u het goed dat ik het pakje in de loop van volgende week laat ophalen door GLS?” Ik vond zijn uitleg heel aannemelijk en gaf hem het voordeel van de twijfel. Missen is inderdaad menselijk. Dat hij me terugbelde, vond ik trouwens ook heel positief. Ik ging dus met zijn voorstel akkoord. De geschenkmand van Buy4life had ik nochtans gewoon kunnen houden, vermits het om een niet-besteld pakketje ging. Pakket ontvangen, maar niets besteld? Dat mag je gewoon houden, zegt de wet.
… blijkt oneerlijk
De week erna geen GLS gezien. Op het einde van de week kwam wel weer een herinneringsfactuur binnen: ik had de 186 euro nog niet betaald! “Graag zo vlug mogelijk in orde maken”. Ik moest dus alweer 186 euro betalen voor een weliswaar ontvangen, maar niet besteld pakket op mijn naam. Mijn indruk dat de man eerlijk was, werd hierdoor volledig teniet gedaan. Ik heb de factuur per brief teruggestuurd met de vermelding: Pakket ontvangen, maar niets besteld. Ik aanvaard deze factuur niet. En opnieuw een mail gestuurd met de volgende tekst:
Beste
Ik krijg een eerste herinnering in de bus dat ik jullie cadeautje moet betalen. Toch vreemd dat ik moet betalen voor iets dat ik niet besteld heb.
Mag ik u vragen mijn vorige mail te herlezen? Bewijs me dat ik deze doos vol Oil & Vinegar-producten heb besteld. En ik betaal meteen.
Slagen jullie er niet in dat te bewijzen? Dan herhaal ik mezelf: dank je wel voor jullie mooie cadeautje!
Buy4life heeft zijn kans verkeken
Want nu betaal ik hun factuur zeker niet, omwille van pakket ontvangen, maar niets besteld. Bovendien geef ik dat niet-bestelde pakket niet meer terug. Ik houd het gewoon. Een echt cadeautje dus. Leuk!
Wat Buy4life doet is wel jammer voor de goede doelen waar ze zich voor inspannen. Want hun aanpak stelt ook die goede doelen in het verkeerde daglicht. En dat kan toch de bedoeling niet zijn.
Mijn ultieme tip bij “Pakket ontvangen, maar niets besteld”?
Stuur ook zo’n mail zoals de mijne hierboven en dank hen voor het cadeautje. Stuur niets terug, en betaal ook zeker niets. De bewijslast ligt in hun kamp. Het zal hen leren! Neem zeker contact met me op als ik je kan helpen met schrijven. En met deze positieve noot sluit ik deze blog alweer af. Tot de volgende!
© C’bon
Ook geïnteresseerd in een van de volgende blogs?
Peter Rogiest
Prima tips. Zo raakte ikzelf weer wat mediawijzer! Bedankt!
Christine
Graag gedaan! Ik maak jou mediawijzer? Jij die daar ongeveer alles van afweet? Ik sta versteld. 🙂