Je tekst verbeteren? 7 tips voor SEO-optimalisatie
Net een presentatie gegeven over SEO en copywriting aan geïnteresseerde klanten van communicatiebureau Magelaan. Toen de vraag werd gesteld “Ik wil mijn tekst verbeteren, hoe doe ik dat?” sloot ik af met deze tips voor SEO-optimalisatie.
Weet je wat er gebeurt als je onderstaande tips SEO-optimalisatie in de praktijk brengt? Dan wordt je tekst gevonden door Google en krijgt hij meteen een hogere ranking. Zeker doen dus! Want teksten en SEO-blogs schrijven kost massa’s energie en tijd. Je zorgt er dus maar beter voor dat je tekst rendeert. Wat hieronder beschreven staat, vind je ook in het lang en het breed terug in blog specialist SEO Gent.
Hoe je tekst verbeteren? Volg deze 7 tips voor SEO-optimalisatie
Eerlijk is eerlijk en daarom zet ik graag iemand in het zonnetje: veel van mijn SEO-kennis is afkomstig van Rutger Steenbergen van SEO Zwolle, jaren geleden mijn eerste én tot op vandaag nog steeds mijn allerbeste SEO-instructeur. Ik blijf hem volgen, ook zijn interessante SEO-podcast op Soundcloud.
1. Bepaal je doelgroep en het doel van de pagina
Je wilt je tekst verbeteren? Dan hoor je te beginnen met het belangrijkste onderdeel van deze SEO-checklist, en dat is je doelgroep bepalen. Schrijf bij voorkeur voor één persoon en maak het zo persoonlijk mogelijk. Schrijf dus alsof je een mail stuurt naar een goede vriend.
Ook het doel van je pagina is belangrijk. Beantwoord zeker de volgende reeks vragen.
- Wat wil je dat een bezoeker op je pagina doet?
- Wat wil je bij wie bereiken en hoe pak je dat aan?
- Moet je bezoeker iets kopen, iets downloaden, zich aanmelden voor je nieuwsbrief, het antwoord op zijn vraag vinden?
Even tussen haakjes: deze voorbereidende vragenlijst heeft veel gelijkenissen met de elementen van een goede briefing, ook die is essentieel voor een goede tekst.
2. Bepaal de juiste zoekwoorden en zet de belangrijkste in de SEO-titel
De meeste internetters zoeken aan de hand van twee à drie woorden, en maar liefst zeventig procent kijkt niet verder dan de eerste vier zoekresultaten. Het is dus zaak te proberen om op zijn minst op de eerste pagina van Google te staan met dat bepaalde zoekwoord. Zoekwoordenonderzoek, én de bijbehorende concurrentieanalyse, is niet minder dan cruciaal. In deze blog lees je hoe je de juiste sleutelwoorden vindt. Een zoekterm kan uit één woord (balletschoenen) of meerdere woorden (roze balletschoenen voor zesjarigen) bestaan. Verspreid de zoekwoorden ook altijd strategisch over je tekst.
1. Zet de belangrijkste zoekterm in je SEO-titel
Dat is een aparte titel naast je hoofdtitel die Google in de zoekresultaten toont. Je SEO-titel mag 60 karakters lang zijn. Begin met je belangrijkste zoekwoord en sluit af met je bedrijfsnaam.
2. Zorg dat je belangrijkste sleutelwoord snel opduikt in je teksten
Gebruik je belangrijkste zoekterm binnen de eerste 25 woorden van je tekst. In dat geval snappen lezers én zoekmachines meteen waar je pagina over gaat. Verwerk je hoofdsleutelwoord in minstens één van de tussentitels, zet die verspreid in de tekst én in de laatste zin van de pagina. Een zoekmachine pikt die ook daar op.
3. Gebruik synoniemen en gerelateerde woorden in je SEO-teksten
Google leest niet alleen de woorden op een pagina, maar snapt echt waar een tekst over gaat via de context. Sleutelwoorden opeenstapelen beschouwt Google als valsspelen. Gebruik synoniemen en gerelateerde woorden, een online synoniemenwoordenboek komt daarbij goed van pas.
4. Optimaliseer je afbeeldingen
Google slaagt er nog altijd niet in om beelden te lezen en te interpreteren. Je helpt Google door je afbeeldingen te optimaliseren, ze een begrijpelijke naam te geven, te omschrijven wat er op het beeld staat in de alt-tekst en eventueel een onderschrift toe te voegen.
3. Maak je url zoekmachinevriendelijk en schrijf een pakkende metaomschrijving
Gebruik geen onduidelijke url als www.website.nl/categorie/123456_879.asp. Kies daarentegen voor het glasheldere: www.natuur.be/dieren/vogels/kraai.htm. Een url die bestaat uit maximaal drie woorden werkt het beste.
Bij de zoekresultaten in Google zie je steeds de titel, de url en een korte omschrijving. Dit is de metaomschrijving. Schrijf die als een advertentie van maximaal 155 karakters en verleid er de lezers mee. Verwerk er de belangrijkste zoekterm in, Google zet die dan opvallend dikgedrukt. Voorzie je geen metaomschrijving, dan toont Google de eerste 155 karakters van de tekst die op die pagina staat en breekt die dan af met drie puntjes. Verre van aantrekkelijk en zeker niet motiverend om door te klikken.
4. Breid je titel uit met modifiers en maak die op als H1
Wat modifiers zijn? Woorden als Gratis, Info, Jaartallen, Tips, Ervaringen, Handleiding … Voeg ze toe aan je voornaamste zoekterm, en er wordt sowieso meer geklikt.
Maak je paginatitel op als kop 1, de eerste tussenkop als kop 2, de derde als kop 3 enz. In html-taal zijn de koppen Headings. De paginatitel krijgt in de meeste CMS’en al de stijl H1. Headings 2 tot en met 6 kun je zelf opmaken, zeker in WordPress.
5. Gebruik interne links en plaats externe links naar waardevolle sites
Google ziet links als stemmen en je mag ook op jezelf stemmen. Doe dat dan ook.
- De beste interne links zijn die in een lopende zin. Verwijs je naar een pagina over infografieken, dan plaats je een link onder het woord ‘infografieken’.
- Sluit elke webpagina af met minstens twee gerichte waardevolle interne links. Daarmee kunnen lezers hun weg vervolgen en houd je bezoekers vast op je site. Google ziet dat als een signaal dat je kwaliteit biedt.
- Zet zeker ook enkele externe links. Verwijs naar waardevolle bronnen op het internet (Wikipedia, YouTube en overheidssites). Bij elke link geef je iets van de waarde van je pagina weg, maar je wint het terug aan autoriteit en geloofwaardigheid.
- Maak het delen van je pagina makkelijk. Google bepaalt de populariteit van pagina’s aan de hand van links ernaartoe, maar bekijkt ook de aandacht ervoor op sociale media. Gebruik duidelijke share-knoppen om het delen makkelijker te maken, zoals ik dat doe op elke pagina van mijn website C’bon.
6. Schrijf langere maar vooral leesbare SEO-teksten
Bezoekers houden van korte, krachtige teksten van gemiddeld 300 woorden. Zoekmachines zijn dan weer gek op lange teksten, met meer context. Hoe los je dat nu op?
- Wil je per se scoren op een bepaalde zoekterm? Dan is het verstandig om meer tekst te gebruiken, dus met meer dan 1000 woorden. Deze tekst heeft er 1365.
- Wil je de aandacht van je bezoekers lang vasthouden? Plaats dan multimedia op je mooi opgemaakte pagina: YouTube-video, Slideshare-presentatie…
- Besteed de nodige aandacht aan de opmaak van je pagina. Maak lezen prettiger met grote letters, veel witruimtes, prikkelende citaten, afbeeldingen, infografieken.
- Wil je je tekst verbeteren? Zorg er dan voor dat je in de eerste plaats vooral leesbaar schrijft. Je wilt toch dat lezers tot het einde doorlezen? Schrijf gemakkelijke, actieve, korte zinnen, zonder herhalingen, en vermijd passieve vormen. Schrijf teksten die je zelf ook graag zou lezen. Leesbaarheid is trouwens ook een rankingfactor in Google. Meer info vind je in deze blog: verleid je lezer online.
7. Maak je website responsive en verbeter de laadsnelheid
Deze tips voor SEO-optimalisatie zijn dan weer wat technischer.
- Maak je website responsive. Als die niet responsive is, en dus niet schaalbaar op verschillende dragers – van desktop, over iPad tot mobiel –, dan wordt je site niet getoond bij de zoekresultaten op mobiele apparaten. En dan loop je veel bezoekers mis.
- Zorg ervoor een je website snel laadt. Want een snelle website hebben is een duidelijk voordeel. Google gebruikt dit als criterium voor het rangschikken van websites. Houd je afbeeldingen niet te zwaar, dan laad je webpagina sneller. Hier test je de laadtijd van je website, zowel op pc als mobiel.
Je tekst verbeteren? Breng deze tips SEO-optimalisatie in de praktijk!
Wil je nog meer weten over ‘Hoe mijn tekst verbeteren en SEO maken?’ Zijn deze zeven tips SEO-optimalisatie niet voldoende? Geef me dan een belletje of een mailtje. Ik bezorg je graag en volledig gratis een voorbeeld van een honderd procent perfect SEO-tekst, mét meta’s en sleutelwoorden. Een ding is zeker, pas de bovenstaande tips toe en je tekst wordt zo SEO mogelijk als maar kan zijn. Nog een tip? Lees de praktijkgids SEO-schrijven van Rutger Steenbergen.
Nog niet voldoende informatie? In deze blog vind je nog zes andere SEO-tips.
© C’bon
Ook geïnteresseerd in een van mijn volgende blogs?
Freelance Network, marktplaats voor onmenselijk lage prijzen