4 redenen waarom je als ondernemer moet bloggen

Waarom bloggen als ondernemer? Omdat het je veel oplevert.

Waarom bloggen als ondernemer? Omdat je meer omzet genereert, tiens!

Waarom bloggen als ondernemer? Als specialist SEO Gent vertel ik het je graag. Stel, je hebt een prachtige website, volledig geoptimaliseerd. Je hebt je website opgebouwd rond een aantal sleutelwoorden, en daarmee scoor je hoog in zoekopdrachten op Google. Maar uiteraard wil je ook bij andere zoekopdrachten op die felbeheerde eerste pagina belanden. Tja, dan moet je beginnen bloggen.

SEO? Wat is dat voor een beest?

SEO of zoekmachineoptimalisatie zorgt ervoor dat je website hoog scoort in zoekmachines. Is je website geoptimaliseerd? Dan genereer je meer organisch en dus gratis verkeer. Er is één vrij groot probleem: op je website kan je maar een beperkt aantal sleutelwoorden kwijt. Wat doe je dan met die massa’s andere sleutelwoorden waarmee je klanten naar je website wilt lokken? Mijn advies? Start nu meteen met bloggen en schrijf je teksten rond zoekwoorden waarmee je wilt scoren. Zorg er wel voor dat die overeenkomen met de woorden die mensen intypen in Google als ze op zoek zijn naar jouw aanbod. Ook voor blogposts is het zoeken naar de juiste zoekwoorden in jouw branche dus het enige goede vertrekpunt.

Hoe reageren ondernemers op deze wijze raad?

Hun reacties zijn divers, maar de volgende heb ik toch al regelmatig gehoord: “Ik bloggen? Ik heb niks te vertellen”, “Ik heb daar geen tijd voor”, “Ik kan niet schrijven”, “Mijn klanten zitten niet op internet”, “Ik heb al een website, dat is toch genoeg?”. Stuk voor stuk dwaze reacties als je het mij vraagt. Weet je waarom je moet bloggen als ondernemer? Omdat je op die manier vertrouwen creëert en meer omzet genereert. Kan je het niet zelf? Schakel dan iemand in die het wel kan. Heb ik je interesse gewekt? Lees dan zeker verder. Hieronder zet ik de vier hoofdantwoorden op de vraag ‘Waarom bloggen?’ op een rijtje.

1. Bloggen verhoogt je geloofwaardigheid

Met een blog laat je zien wat je als ondernemer waard bent. Waar je deskundig in bent, waar je in uitblinkt en van welke zaken je verstand hebt. De onderwerpen liggen trouwens zo voor het rapen. Bied je een dienst aan? Of verkoop je een product? Voilà, je eerste onderwerp kondigt zich al aan. Stel jezelf de vraag wat je klanten willen of moeten weten. Deel een succesverhaal of een leuke verkoopservaring. Staat er iets nieuws op stapel? Deel dat nieuwtje dan. Zet jezelf in de kijker. Beschouw je blogs als een podium, als een manier om jezelf op een vlotte manier voor te stellen. De extra klandizie en omzet volgen in geen tijd.

2. Je wordt vindbaar en zichtbaar, en het kost je geen cent

Wil je op die felbegeerde eerste pagina in Google komen met meerdere zoekwoorden? Dan moet je bloggen. Op je website kan je maar een beperkte hoeveelheid informatie kwijt rond een beperkt aantal sleutelwoorden. In je blogs valt die beperking volledig weg. Je schrijft zoveel blogs als je wilt, rond zoveel mogelijk verschillende sleutelwoorden. Als je je blogs even SEO-proof maakt als je website – hier lees je een stappenplan over waar je moet op letten bij het blogschrijven – stroomt het gratis organisch verkeer binnen. Stel je voor: niet meer moeten betalen voor Adwords of voor andere manieren van online marketing!

Belangrijke tip hierbij: ga op voorhand op zoek naar de juiste sleutelwoorden en schrijf je blogs hierrond. Bloggers zijn eigenlijk heel slimme mensen want wie blogt of content biedt, verhoogt zijn ranking in Google. Google is namelijk gek op teksten met inhoud. Maar er is nog meer. Als je een goede blogpost schrijft en verspreidt via je socialemediakanalen, dan bestaat de kans dat je lezers die delen. En ook dat is goed voor je SEO. Nog een belangrijke tip: schrijf geen reclameboodschappen, maar bied altijd toegevoegde waarde en relevant nieuws aan. Zoals hier dus (smiley).

3. Je laat zien wie je bent

Getekend kopje Christine Bonheure van C'bon

Yours truly … Ik deel mijn gezicht en persoonlijkheid graag

Vertel eens, hoe beslis jij met wie je samenwerkt? Laat jij je ook vaak leiden door iemands persoonlijkheid, meer nog dan door prijs? Voor mij is persoonlijkheid alvast een heel belangrijke factor. En ik ben er zeker van niet de enige te zijn die zich laat leiden door haar buikgevoel. Door te bloggen leg je je persoonlijkheid bloot en geef je de lezer een indruk van wie jij bent. Geef je lezers de kans om te reageren op je tekst. Op die manier ga je een gesprek aan, bouw je een band op en creëer je vertrouwen. Ik hoef je niet te vertellen dat vertrouwen dé basis is voor alles, ook en zeker in het zakendoen. Via je blogs maak je jezelf en je bedrijf toegankelijk en laagdrempelig en geef je jezelf een gezicht. Het mijne vind je hiernaast. Heb je mijn volledige cartoon al gezien op de homepagina?

4. Je verzamelt belangrijke data

Door te bloggen kan je de hand leggen op een hoop belangrijke informatie. Neem af en toe de tijd om je Google Analytics even te bekijken. Dan zie je welke zoektermen je lezers invoeren, welke paden je lezers bewandelen op je website, hoe lang ze doorbrengen op je pagina’s, welke pagina’s al dan niet goed scoren. Je merkt wat jouw lezers interessant vinden of juist niet. Die gegevens gebruik je dan voor je marketing… Wat denk je? Antwoord gekregen op de ‘Waarom bloggen’-vraag? Hoog tijd om te beginnen bloggen, niet?

Terug naar de uitgangsvraag: waarom bloggen als ondernemer?

Je hebt geen tijd om te bloggen, je hebt niks te vertellen, je kan niet schrijven? Doe dan een beroep op een tekstschrijver die van SEO-wanten weet. Iemand als ik bijvoorbeeld (smiley). Maar je kan je natuurlijk ook zelf verdiepen in de wondere wereld van de SEO. Ik verwijs naar mijn eigen tekst over SEO-blogschrijven. Maar er is ook het heel leesbare Schrijven voor SEO in 60 minuten van Rutger Steenbergen. Rutger was trouwens mijn eerste SEO-instructeur, en tot nu toe met voorsprong de beste. START nu met bloggen. Véél succes!

En met deze positieve woorden sluit ik weer af. Tot de volgende.

© C’bon

Ook geïnteresseerd in een van deze blogs?

SEO-blog schrijven? Leuk maar tijdrovend

Waarom mijn webteksten hoog ranken in Google

Zo schrijf je online teksten

 

Wil je overtuigend solliciteren? Volg deze 4 tips!

Wil je overtuigend solliciteren? Volg deze 4 tips!

Professionele website laten maken? C’bon helpt je graag!

Professionele website laten maken? C’bon helpt je graag!

Leen Raats, van deze schrijfster zal je nog horen!

Leen Raats, van deze schrijfster zal je nog horen!

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *